Mini-recenze knížek

Ondřej Janáček       22.10.2014       C#, WPF, .NET, Runtime (CLR)       10888 zobrazení

Knížky jsou pro mě jeden z mnoha zdrojů informací, co se programování týče. Pamatuji si dobu, kdy jsem neměl nejmenší zájem o čtení několikaset stránkových technických knih, protože na rozdíl od ostatních žánrů se nedají dost dobře “zhltnout”. Jejich čtení vyžaduje neustálou pozornost a často i dělání výpisků, protože spousta technických informacích pohlcená najednou má tendenci se vytrácet. Nicméně jejich kouzlo je v tom, že vybrané informace pokryjí s mnoha pohledů a pokud nepřeskakujete kapitoly, necítíte se nikdy vhozeni do úplně neznámého prostředí. Následující sada knížek mi přinesla poměrně příjemné a nesmírně obohacující čtení. Není to myšleno jako list nutného čtení pro všechny, vyjadřuje to moje zaměření.

C# 5.0 In A Nutshell

nutshellPoslední knížka, kterou jsem četl. Vybral jsem si ji, protože se o ní říká, že je to skvělá příručka. Musím souhlasit. Je hodně zaměřená i na BCL, takže v ní lze dohledat detaily o používání typů pro časová pásma a spousta další podobných věcí, které není nutné nosit v hlavě, ale je dobré vědět, kde je rychle najít. Čte se poměrně snadno, pokud už nějaké zkušenosti s jazykem máte, nezabíhá do detailů, ale sem tam se dá narazit na chytré okénko. Mám ji v elektronické podobě a často jí dám přednost před MSDN, pokud mě nějaké téma zajímá více. Oproti MSDN nabízí plynulejší čtení.

C# In Depth (3rd edition)

depthKdo někdy viděl Jona Skeeta přednášet na konferenci, ani by od něj jinou knížku nečekal. Každé vydání obsahuje novinky z jazyka C# probrané pořádně do hloubky. 3. vydání je aktuální k verzi jazyka 5.0. Některá tvrzení jsou podložena odkazem do specifikace jazyka, takže se lze dostat až k jádru informací. Pokud Vás zajímá, jak interně fungují stavové mašiny, které hýbou hned několika věcmi v .NET (iterátory, async/await), nebo detail jiné konkrétní větší featury v .NET, pak není co ztratit. Není nutné ji číst od začátku do konce, ale doporučuji, Jon umí věci vysvětlit opravdu pěkně. Také proto pořád okupuje první místo na StackOverflow.

CLR via C# (4th edition)

clrTak trochu mi připomíná odlehčenou C# specifikaci, hlavně strukturou. Našel jsem v ní spoustu cenných informací o CLR a interním fungování jazyka, což pěkně vyplnilo mezery, které jsem měl v řetězci C#, CLR, .NET a Windows. Místy je čtení poměrně snadné a místy složitější, ale určitě doporučuji, pokud už si v C# věříte, máte za sebou knihu jako je C# 5.0 In a Nutshell. Odnesete si hodně.

The C# Programming Language (4th edition)

languageVelmi dlouhé a náročné čtení. Jedná se v podstatě o dokumentaci jazyka doplněnou o poznámky autorů jazyka a jiných ostřílených borců. Právě kvůli těm doplňujícím poznámkám mě zaujala, protože ty samotné jsou velmi cennými kusy informací. Doporučuji spíše pro podložení Vašich tvrzení a detailní vysvětlení. Rozhodně nedoporučuji, pokud pro Vás programátorská angličtina není denním chlebem. Zjistil jsem, že i po pečlivém přečtení mi uteklo spousta věcí jen proto, jak jsou vyjádřeny v textu. Přeskakovat se tu určitě dá, ale zjistíte, že nakonec se přes reference v textu stejně dostanete do všech částí.

Pro .NET Performance

perfK téhle knížce jsem se dostal skrz video o pokročilém debuggování, jehož autor je spoluautorem této publikace. Kromě toho to byla první knížka o výkonnosti .NET aplikací, se kterou jsem se kdy setkal. Nečetl jsem ji úplně celou, protože mě nezajímaly detaily o unsafe kódu nebo výkonnosti webových aplikací a proto oceňuji, že se mezi kapitolami dá dobře přeskakovat. Je to skvělé doplňující čtení k CLR via C#, zejména díky kapitolám Type Internals a Garbage Collector, které jsem četl několikrát. Kromě toho obsahuje představení debuggovacích a měřících nástrojů. Velmi doporučuji, i kdyby to bylo jen pár kapitol, které Vás zaujmou.

WPF 4.5 Unleashed

wpfVýborná příručka pro ty, kdo to s WPF myslí vážně, nebo jen chtějí přejít z WinForms. Když jsem přecházel já, hodně mi mohlo si ji přečíst, abych si oživil několik let staré znalosti ze střední školy. Obsahuje vše, co bych očekával a i něco navíc. Dozvíte se, jak je WPF vymyšlené, jaké jsou základní prvky, tak vytvořit složitější layout pro aplikaci, binding, stylování a dokonce i pracovat s 3D objekty. Co na téhle knížce velmi oceňuji je, že není jen černobílá, všechny XAML i C# zdrojáky jsou obarveny přesně tak, jako ve VS. Až na pár teoretičtějších sekcí se četla velmi dobře.

Pokud Vaše znalosti považujete za útržky, které lepíte k sobě, pak Vám knížky doplní chybějící části přesně tak, aby byl přechod z jedné informace k druhé plynulý a nebylo nic potřeba slepovat. Jestli máte dobrou zkušenost s nějakou knížkou v této oblasti, neváhejte se podělit v komentářích.

hodnocení článku

0       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

Nový příspěvek

Příspěvky zaslané pod tento článek se neobjeví hned, ale až po schválení administrátorem.

Papírová vs kindle verze

Ahoj,

jaký máš názor či případně které z těch knih bys doporučil v tištěné podobě nebo naopak ve verzi pro kindle?

Pro samotné čtení mi verze pro kindle odborné literatury nevadí a má to výhodu, že to neváží "tunu" a nezabírá místo (vlak atd.). Na druhou stranu v kanceláři mám raději tištěné knihy, zvlášť pokud slouží hlavně jako příručka. Hledá se mi v tom lépe a navíc kindle do práce moc často nenosím.

Ideální by bylo, kdyby se za nějakou rozumnou cenu daly pořídit obě verze, ale kupovat vždy každou zvlášť se mi nechce.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

Některá nakladatelství (např. Manning) ti při koupi tištěné dá zdarma elektronickou verzi. Sám si pořizuju jen elektronické, protože tištěných se špatně zbavuje, ale v práci máme pár tištěných a občas je fajn vzít si tu těžkou knihu a listovat stránkama.

Jinak pro vyhledávání nikdy nepoužívám tištěnou, to je pomalé.

Jinak k C# IN DEPTH můžu dát typ, že když budeš sledovat Skeetův tweeter tak snad každý měsíc publikuje 50% slevový kód a tahle knížka je dokonce u Manning.

Nadpis: