Windows Mobile by potřebovalo XNA

Tomáš Herceg       29. 1. 2009       Offtopic       6704 zobrazení

XNA je úžasná technologie určená pro snadný a rychlý vývoj her. Má velkou řadu výhod – můžete psát v .NETu, díky čemuž sice s drobnou, ale ne nijak závratnou, ztrátou výkonu můžete psát daleko rychleji a s menším množstvím chyb, můžete udělat hry pro více platforem – Windows, XBox 360 nebo Zune, a navíc je pro tuto technologii velmi kvalitní vývojové prostředí. Předpokládám, že většina z vás o XNA slyšela, pokud ne, můžete to napravit podíváním se na záznam mé přednášky o XNA z Microsoft Festu 2008.

Protože jsem si nedávno pořídil telefon s Windows Mobile (před tím jsem měl několik PDA, ale z nich se nedalo volat), docela rád bych jej využíval co nejlépe a občas si pro něj i něco napsal. Vyvíjet něco pro Windows Mobile není zas až takový problém – Microsoft má .NET Compact Framework, díky němuž není problém napsat spoustu různých aplikací – pěkná je třeba podpora SQL Server Compact pro jednoduché databázové aplikace v PDA pro pracovníky v terénu.

Spousta lidí si sice myslí, že Windows Mobile už má odzvoněno a že daleko lepší je iPhone, já toho názoru nejsem. Tedy pokud se do roka Microsoft nevzpamatuje a nezačne něco dělat. Co se týče uživatelského rozhraní, pro běžné uživatele je to iPhonové lepší – je grafické, jsou tam různá hejbátka a je to velmi jednoduché na použití. Windows Mobile jsou složitější, i když na mém HTC Touch Pro to není s prostředím TouchFlo 3D i přes jeho pár much o moc horší. Celý telefon se dá ovládat prsty a nepotřebujete stylus ani v systémových nabídkách. To, že Windows Mobile se bez stylusu nedá ovládat, je naprostý nesmysl.

Platformě Windows Mobile chybí hlavně pořádná technologie pro vývoj her. Dnešní zařízení mají výkonu i operační paměti dost na to, aby se na nich daly hrát hry. Korporátní sféru a její požadavky má Microsoft na Windows Mobile podchycenou bezkonkurenčně, tam se o ně nebojím – bezproblémová synchronizace s Exchange je velmi důležitá věc, pokud potřebujete telefon na práci. Problém je v běžných uživatelích – ti si chtějí hrát. Na Windows Mobile existuje spousta her, ale většina z nich je letitých a s otřesnou grafikou.

Další věc, která Windows Mobile chybí, je centralizované místo, ze kterého si můžete nakoupit a postahovat aplikace, na tom ale Microsoft už usilovně pracuje. Nechápu ale, proč pro mobilní zařízení není už dávno XNA, když může být pro Zune. Tím by se přitáhlo mnoho vývojářů a s rostoucím počtem vývojářů roste počet aplikací a konkurence. Kdyby se navíc udělalo něco jako XBox Live Community Games, což ve stručnosti znamená, že si koupíte roční předplatné za 99$ a můžete vyvíjet hry, které Microsoft distribuuje do online marketplace, kde si je uživatelé kupují a vy získáváte 70% zisku, myslím, že by se počet dobrých her pro Windows Mobile rychle zvýšil.

Ono s vývojem her na Windows Mobile je totiž docela problém – je tam sice mobilní DirectX, který můžete využívat z .NETu a který na dnešních zařízeních jede docela rychle, ale málo kdo s tím umí, ukázkových příkladů také není právě moc a není to právě jednoduché. O programování her v C++ přes Game API ani nemluvím, to už je pro opravdové experty. Přijde mi vůbec, že většina aplikací pro Windows Mobile je zprasených a zasekaných, ten systém je dost rychlý a upočítá ledacos. Myslím si, že je nejvyšší čas, aby Microsoft začal implementovat XNA pro Windows Mobile, aby to nedopadlo jako s IE7, který přišel o 3 roky později než by bylo záhodno a dnes všechno válcuje Firefox, který je lepší než IE, protože je otevřený, svobodný a cokoliv od Microsoftu je špatné, monopolistické, uzavřené a fuj.

 

hodnocení článku

-1 bodů / 1 hlasů       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Nový příspěvek

 

Diskuse: Windows Mobile by potřebovalo XNA

Tak telefon s Windows Mobile se rozhodně kompletně bez stylusu ovládat nedá (mohu potvrdit z vlastní zkušenosti s telefonem Samsung Omnia). Zkuste se trefit prstem do nějaké ikony na System Trayi ve Windows Mobile aniž byste omylem klepnul na něco jiného. To samé při listování v adresáři pomocí těch miniaturních písmenek. Rovněž mi na Windows Mobile vadí že nepodporuje multi-touch, ke spoustě věcí se to výborně hodí a má to velký potenciál. Co se týče toho DirectX tak tam problém není, XNA je beztak pouze zjednodušení Managed DirectX který je v odlehčené verzi k dispozici i na Windows Mobile. iPhone má sice bezkonkurenční uživatelské rozhraní, na které se Windows Mobile nechytá, ale to je tak všechno. Ve všem ostatním je Windows Mobile napřed.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Jo, ve trayi se trefuje blbě, ale HTC to má vychytané - když ťuknete na tray, zobrazí se nabídka se zvětšenými ikonami přes celou obrazovku. Klepnutím si už pak jen vyberete ikonu, kterou potřebujete a na ty zvětšené se trefit dá bez problémů. Listování v adresáři dělám pomocí vestavěné hw klávesnice, ale zase to je jen výhoda mého HTC, je pravda, že ostatní Windows Mobile zařízení to nemají. Navíc HTC nastavilo do všech nabídek v systému větší fonty, takže se na to prstem dá trefit opravdu krásně a bez problémů.

XNA je sice jen zjednodušení Managed DirectX, ale stejně mi přijde, že Managed DirectX na PDA moc nevyužívá hardwarovou akcelaeraci a všecho počítá procesor. Jako výkonné to docela je, ale podle mě je tam velká rezerva. Výhoda XNA je hlavně že nemusíte hlídat herní smyčku a podobné kraviny, v DirectX to taky není tak těžké, ale málokdo to umí udělat správně a ošetřit všechny případy, aby to přežilo vypnutí a zapnutí zařízení, pozastavilo se to při minimalizaci (aby to nesežralo celou baterku, když to zapomenete vypnout) atd.

Jinak na Windows Mobile se mi líbí právě to uživatelské rozhraní - potřebuji se zařízením pracovat a nedívat se na animace, ty mě zdržují. TouchFlo 3D je sice docela dost animované, ale v 99% případů je rychlé (občas se škubne, neškodilo by, kdyby si některé věci nacacheovali, paměti má Touch Pro habaděj). Navíc je i docela praktické, zkusil jsem ho včera dát na chvíli pryč, ale za chvíli jsem ho zase zapínal, bez něj to není nějak ono, už jsem si na něj zvyknul. Kdyby aspoň nebylo tak uzavřené, že bych si do něj dopsal vlastní taby - minimálně jízdní řády autobusu by se mi tam hodily, jenom by to podle aktuálního času zobrazovalo nejbližší 4 spoje.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:  
Heslo:  

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback