Worst practices – nový Student Agency rezervační systém

Tomáš Jecha, MVP, MCSD       07.09.2011             10962 zobrazení

Kdo jsou Student Agency?

Student Agency je firma, které se podařilo velmi dobře v ČR prosadit především jako autobusový dopravce. Jejich linky pokrývají velké množství měst a stále přidávají další. Zvýšili konkurenci a obecně tak zvýšili úroveň některých dopravců, kteří měli donedávna na některých linkách téměř monopol. Jsou dokonce jedním z hlavních důvodů, proč ještě nemám řidičský průkaz. Pokud jsem se potřeboval dostat do Liberce, Brna nebo Bratislavy, snadno jsem si zarezervoval jízdenku a v poměrně příjemném a čistém autobuse se dopravil na místo určení.

Starý rezervační systém

Jejich rezervační systém byl o několik úrovní dál než konkurence. Bylo možné si rezervovat jízdenky pro více lidí najednou, dobíjet kredit dopředu, platit přímo bez registrace za zakoupené jízdenky nebo postup kombinovat. Příjemná byla možnost uplatnit kredit na kteroukoliv linku po ČR nebo dobíjet kredit a kupovat takzvané otevřené jízdenky na prodejnách, které měli otevřeno až do večera. Navíc rezervace bylo možné provádět pomocí SMS a případné rušení nebo změna rezervace byla možná zdarma na pár kliknutí i půl hodiny před odjezdem. A obecně celý systém fungovat až na malé výtky k mé spokojenosti.

Proč o nich vůbec píšu?


Píšu o nich protože se této společnosti podařil opravdu husarský kousek. Nasadili nový rezervační systém, který je učebnicovým příkladem, jak se weby dělat nemají. Nechci celý zbytek článku vést jen jako kritiku, spíš bych rád poukázal na některé opravdu “worst practices”, které se autorům webu povedli a dal tak rady, na co si dát při vývoji a nasazování webových aplikací pozor. Pokusím se své poznatky rozdělit do několika následujících bodů.

Navíc chci upozornit, že web se mohl od doby napsání tohoto příspěvku změnit a tak berte jednotlivé body spíš jako odstrašující příklady a rady, jak nedělat svoji práci Veselý obličej.

Lidi nemají rádi změny – neměnit to, co funguje

Někoho v této společnosti zřejmě napadlo, že by bylo dobré web předělat. Proč? Nevím - fungoval. Nesetkal jsem se nikdy s výpadkem, chybou, dlouhou odezvou nebo jinou nepříjemností. Systém možná nepatřil mezi nejpřehlednější, ale fungoval a lidé si na něj zvykli.

Pokud někdo u zaběhnutého, neproblémového systému, jako je tento, chce provést změny, vždy je dobré ověřit si, zda výhody opravdu budou pozitivem a lidé opravdu ocení nové úpravy. Snad u všech známých (včetně mě) nový systém však nevyvolal dobrý pocit.

Jaký byl tedy opravdový důvod něco předělávat? Často “prosvítají” funkční střeva starého systému a tak nejde o nějaký kompletní refactoring, jen o změnu vzhledu a funkce některých prezenčních částí.

Nicméně změna fungujícího řešení ale nemusí znamenat ještě nic špatného a dá se pochopit, že k němu mohl existovat důvod.

Nasazení neotestované verze

Pokud něco funguje a zákazníci jsou s tím spokojeni a obecně aktuální stav nijak neomezuje v nákupech, není jediný rozumný důvod, proč uspěchat nasazení nedokončené verze, jako tomu udělali autoři webu.

Na to hned po zobrazení hlavní strany upozorní červené upozornění:

“Vážení klienti, omlouváme se, z důvodu změny fungování rezervačního systému, není rezervační systém plně funkční v prohlížeči Internet Explorer. Použijte prosím prohlížeč Mozilla Firefox. Děkujeme za pochopení.”

Tato komplikace pro uživatele je umocněna tím, že není možnost se přepnout na původní verzi webu. A pro lidi příliš neznalé počítačů není ani uveden odkaz na stažení alternativního prohlížeče.

Nějak mi prostě není jasné, co se honí hlavou člověku, který si řekne: Systém sice funguje, ale to není důvod proč místo něj nenahodit nedodělanou verzi, která nefunguje v jednom z nejrozšířenějších prohlížečů. Lidi určitě nedodělané novinky a upravené prostředí přeci musí ocenit!

“We can do it” vs “we should do it”

To, že nějakou technologii umíte ještě neznamená, že ji musíte použít.

Ajax a Javascript sám o sobě není špatný. Jde ho ale špatně použít. Například hlavní stránka rezervačního systému se po načtění začerní a čeká se na točící gif znázorňující načítání aktuálních spojů. I když chci udělat něco, co s těmito spoji nemá nic společného, stejně čekám.

Na druhou stranu pro přehození hodnot mezi sebou ve dvou rozbalovacích seznamech se dělá klasický požadavek na server (přitom by to šlo jednoduchým JavaScriptem). A jistě – načtění stránky znovu vyvolá odporný čekací gif a donačítání aktuálních spojů. Skvělá práce.

Skinování tlačítek a seznamů je fajn věc, pokud to má smysl (viz další bod týkající se designu). Na druhou stranu se tím ale všechno zpomaluje. Opět platí pravidlo – nedělat něco jen protože to umím. Obecně rychlou odezvu ocení lidé více než kulaté tlačítko.

Dokážu pochopit Ajax na místech, kde nechceme refreshovat stránku. Například zobrazení detailu obsazenosti autobusu a podobně, ale proč ho dávat na místa, kde je znovunačtení stránky žádoucí? Na místa, kde se Ajaxem obnoví 90% stránky a není potřeba udržet stav. Navíc ztrácíme možnost používat tlačítko “Zpět”. Oproti tomu na druhou stranu si rezervační systém nedělá hlavu s Ajaxem i v situacích, kde se vlastně nic zásadního na stránce nezmění a nebyl by vlastně vůbec potřeba. Každý požadavek je třeba půl vteřiny “zaseknutí”, což je při 10 kliknutích už 5 vteřin čekání a to je dost.

Uživatelské prostředí

Grafické zpracování se mi dříve příliš nelíbilo. A nová podoba je na můj vkus ještě horší. Samotné vzezření ale není důležité.

Co považuji za vážný prohřešek je na rozdíl od toho “jak to vypadá” spíš “jak se to ovládá”. Odkazy černou barvou, tlačítka nekonzistentního vzhledu (různé varianty po stránce) a obecné rozložení nemá s uživatelskou přívětivostí moc společného. Například jde kliknout na kredit jízdenky a zobrazí se historie plateb. To ale není nikde uvedeno (žádný popisek, žádné znázornění, že se jedná o odkaz a podobně).

Dalším neduhem je opravdu rozházený vzhled a nejednotnost. Je na systému vidět, že nebyl určený žádný jednotný směr. Web nepůsobí dobře a špatně se na něm orientuje. U některých například tlačítek je ikona otazníku s tooltipem. Ta je však opravdu jen někde a spousty zaškrtávacích tlačítek má pro mě neznámou funkci (například popisek “Zpáteční otevřená” není úplně vypovídající).

Beta verze

Nasadit nový systém obnáší mouchy. Vždycky, ať testujeme jak chceme. Ale pokud si autoři ani neprošli stránky jako “Registrace”, “Nákupní místa”, “Ceníky”, či “Důležité informace”, pak je někde něco špatně – nyní totiž žádná z nich nefunguje. Takovou verzi by nikdo zveřejňovat bez možnosti návratu k původní verzi neměl. Ani jako beta verzi k ozkoušení.

image

Závěrem

Nevím, zda je tento nový web experimentem, jak ztratit zákazníky nebo jednoduše zaslepeným pokusem několika programátorů vylepšit existující funkce bez jasné vize a rekapitulace toho, co vůbec nová verze přinese a co se případně naopak zhorší.

Říká se, že chybami se člověk učí. A já doufám, že se mi podařilo vypíchnout ty nejzásadnější chyby, se kterými se můžeme setkat a na které je dobré si dát pozor.

Tento krátký příspěvek bych zakončil patičkou aktuální verze rezervačního systému, který mě zase o něco víc přesvědčuje o tom, že autoři připravovali web více pro sebe, než pro zákazníky:

Vytvořil YBUS Tým, sestavení 084f57494223db7dc801686e522b141c45de1ca7

 

hodnocení článku

1 bodů / 1 hlasů       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Nový příspěvek

 

Automatická rezervace

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, jde nějakým vhodným způsobem vytvořit program na automatickou rezervaci ve student agency? Děkuji za odpověď.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: Worst practices – nový Student Agency rezervační systém

IE je nejrozšířenější proto, že je součástí nejrozšířenějšího desktopového systému. Z pokročilejších uživatelů neznám nikoho, kdo by ho dobrovolně používal.

Druhá věc je ale prasácky napsaný web, web má být 100% platformově nezávislý a to jak z hlediska systému tak z hlediska prohlížeče.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Neni nejrozsirenejsi :-) prectete si predchozi prsipevek. zvlast odkaz nahore.

nahlásit spamnahlásit spam -2 / 2 odpovědětodpovědět

Aha, takže to, že na W3Schools leze většina lidí z Firefoxu pro vás automaticky znamená, že je to nejrozšířenější prohlížeč?

The statistics above are extracted from W3Schools' log-files, but we are also monitoring other sources around the Internet to assure the quality of these figures

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

To je pravda.

Navíc i kdyby zákazníci používali poštovní holuby, je to kanál pro prodej a není nikdy dobré ho odstřihnout se slovy "sorry, testujeme něco nového na ostrém serveru a pokud máte IE, tak máte smůlu, protože jsme to testovali jen na Firefoxu a pro IE se nám nechtělo, uděláme to později".

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Kdyby takto uvazoval kazdy, tak jeste v restaracich maji seno pro kone, a doted bychom meli analogovou televizi radio i mobil :-)

nahlásit spamnahlásit spam -2 / 2 odpovědětodpovědět

Nějak jsem vlastně nepochopil, co jste tím chtěl říct.

Pokud do restaurace bude chodit velká část zákazníků s koněm, pak proč ne? Vyženete je snad, že pokrok si žádá nejezdit na koni? Budou snad na koni jezdit kvůli té restauraci? Jistěže ne. Nikdo tu neříká, že pokrok si nežádá jistá omezení. Ale v tomhle případě se za prvé o pokrok nejedná a za druhé jejich omezení si nežádá pokrok, ale lenost dokončit systém.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Ano, presne tak :-)

realnejsi statisiky napr na:

http://gs.statcounter.com/#browser-ww-mo...

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

V článku se ale neřeší rozšířenost a oblíbenost jednotlivých webbrowserů,ale nesmyslné a špatné praktiky při nasazování nového webu,respektive pokus o nasazení pokusu o nový web :-)) jak už řekl autor v článku,takhle se to prostě dělat nemá!

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Přesně tak, děkuji. Opravdu jsem nevěděl, jak bude nutné se hrabat ve frázi "v jednom z nejrozšířenějších prohlížečů".

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Není zač.Mě se článek velice líbil.V takových situacích mi přijde vhodné nasadit oba systémy současně a nechat na zákazníkovi(konc.uživateli) aby se sám rozhodl zda bude "testerem" nového systému či setrvá u starší verze.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Nechat soubezne bezet novou verzi a starsi verzi je pro koncoveho zakaznika velice drahe. Zde jde o rezervacni system, s kterym pracuji bezni uzivatele. Pro firmu by to znamenalo znacne naklady na vyvojare (ruzne verze se limituji), kteri musi udrzovat dva systemy. Soucasne na zamestnance, kteri si musi zvykat na dva zpusoby prace. V nekterych pripadech dokonce nektere ukony delat dvakrat. Myslim, ze nikdo nevime, co presne se v systemu "tak moc" zmenilo a zda byla tato varianta realna. Sam dle sve zkusenosti vim, ze to vetsina klientu pri zjisteni koncove ceny odmitne. Vubec tim nechci objahovat spusteni nedokonceneho projektu bez ohledu na klienty.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

To moc nedává smysl.Pokud mají dvě verze systému tak nasadit obě najednou je to nejmenší a nejjednodušší co lze udělat.Samozřejmě za předpokladu že oba systémy nejsou zmrvené na úrovni kódu a aplikačního prostředí už od začátku.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Ano, mate pravdu. Spusteni je levne. Ale ja prece psal o provozu a dalsim rozvoji. Tedy o koncovych nakladech, ktere musi byt logicky vetsi. O "zmrveni" nemuzeme mluvit, protoze nikdo z nas system nevidel zevnitr a uz vubec netusime nic o zmenach v ramci rezervacniho procesu.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

Nemá cenu o tom dlouze debatovat..takovýto postup bych prostě očekával u "malé" firmy bez velkého portfolia zákazníků nebo někde v test.prostředí develop oddělení,ale u takovéto firmy je takovýto postup neomluvitelný a hraničí se sebedestrukcí.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Dovolim si tvrdit, ze se milite. SA se evidentne domniva, ze naklady by prevysily vyhody. Velka firma si to evidentne dovolit muze (viz SA). Zda to hranicilo s destrukci zvazi ctenar dejme tomu za rok. Osobne si myslim, ze SA s nami oslavi i 2013.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Člověk to dokáže překousnout. Nestalo se nic, co by znamenalo pro firmu zásadní problém. Ale rozhodně každý takový kousek může o firmě změnit o trochu mínění a pokud by se takto choval každý, nefungovalo by nic a nikdy - resp nikdy by se nikdo nemohl na nic spolehnout.

Jak už psal přispěvat nad Vámi, o tomhle asi nemá cenu dlouze debatovat. Jen jsem se snažil poukázat na věci, na které by si měl někdo, kdo nasazuje web, dávat pozor. Že nejsou takové nedostatky v pořádku se snad shodneme.

Navíc tu rozhodně neřeším důvody aktuálního stavu, ale jeho důsledky pro koncového zákazníka.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Poukazuji celou dobu na fakt, ktery clanek i pisatele v diskuzi opominaji. Za stav je zodpovedne vedeni firmy, ktere vyhodnotilo, ze pro ne bude vyhodnejsi spustit nedokoncenou verzi. Pouze laik muze tvrdit, ze lze jen tak spustit starou a novou verzi nic nestoji. Opet jen nekdo, kdo predpoklada laxni pristup ci neschopnost u ostatnich muze "shazovat" vinu za tyto veci na vyvojare, grafiky ci projektoveho manazera. I argumentace rokem casu je chybna. Mam za sebou desitky projektu. Nejeden z nich se spustil po vice nez roku vyvoje. Jediny fakt je ten, ze slo o ne zcela funkcni verzi, ktera do produkce nemela byt spustena a vedeni se ji rozhodlo spustit z urcitych zrejme ekonomickych duvodu. Nepredpokladejme automaticky, ze vsichni krome nas jsou neschopni "flakaci". Timto jsem chtel clanek doplnit a vyvratit mylna tvrzeni.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Častokrát jsem se dostal do stavu, kdy jsem vypouštěl něco, za co bych se nejraději nepodepsal. Ten kdo to ale platil si i přes plynoucí riziko rozhodnul tento krok provést. Proto taky za celý článek nepíšu, že by se jednalo o neschopnost někoho konkrétního, jen poukazuji na chyby, které se projevily.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: Worst practices – nový Student Agency rezervační systém

Myslim si, ze zakladni problem clanku je v tom, ze autor zrejme nevi, ze SA spoustelo vlakovou dopravu. Da se tedy ocekavat, ze system museli spustit, a ze nebylo mozne podporovat i predchozi verzi. Pokud nekdo dela v oboru, tak vi, ze marketingova rozhodnuti jsou vzdy na prvnim miste. Z posledni doby napriklad novy bonusweb.cz. Kde bylo nutne vypadat vice jako idnes a prejit na jejich system.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

autor zrejme nevi, ze SA spoustelo vlakovou dopravu

To přece vůbec nehraje roli. O tom, že vlakovou dopravu spouštějí se ví už více jak rok. A i kdybych to nevěděl já, tak to přece Student Agency to věděl. A měli dost času se na to připravit. Ať už web vypustili z jakéhokoliv důvodu, pokazili to. Ať už vedení firmy, přetížené oddělení, špatný odhad, špatná komunikace nebo cokoliv jiného.

Navíc se článkem snažím poukázat na konkrétní chyby. Neřeším tu ani v nejmenším, proč je web v takovém stavu a kdo za to může a jestli se tomu dalo předejít. K tomu může mít informace jen někdo, kdo interně SA zná. Takže mi není jasné, proč poukazujete na spouštění vlakové dopravy a jak to má co společného s mým článkem.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Ano, v tom pripade mate uplnou pravdu. Ja jsem pochopil, ze clanek neni kritikou SA, ale ze se snazi poukazat na chyby, kterych se vyvojari dopousteji. Proto jsem poukazoval na hlubsi souvislosti, ktere clanek opomiji viz bonusweb. Pokud jde pouze o povzdech, ze aktualni stav je vice nez spatny, tak mohu jen konstatovat, ze se to zlepsi. Z nejakych duvodu je to sito horkou jehlou.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Já se snažím poukázat na chyby v nasazení a použitelnosti. A za ty nemůžou rozhodně jen vývojáři. Vy jste poukázal na důvod, proč se to nasazovalo tak rychle. Já si ale myslím, že vědět o něčem o dost déle než rok a nepřipravit se na to je pochybení.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Ve firmě kde mají lidi na pravém místě,se toto nemůže stát.Je sice pravda,že peníze(marketing/bussiness) má dnes rozhodující slovo,ale pouze v tom co se má udělat.To,jak se to má udělat,má navrhnout tým odpovídající za danou technologii.Takto kdyby pracoval každý,tak jsme za chvíli v p****i..s prominutim.Obhajování tohoto postupu je podřezávání větve pod sebou samým,teda alespon pro toho,kdo chce za sebou nechat dobře a správně odvedenou práci.Nemluvím jentak z pléna,ale vše mám osvědčeno několikaletou praxí z PM(ProjectManagement) u velkých zákazníků.Bohužel je to asi tím,že čim menší firma,tim víc "sedlácký" přístup k věci.

nahlásit spamnahlásit spam 2 / 2 odpovědětodpovědět

Neda mi to, se nepodelit o opacnou zkusenost. Cim vetsi firma, tim je vetsi sance, ze narazite na cloveka, o kterem jeste nikdo nezjistil, ze neni plne kompetentni pro vykonavani dane pozice, pripadne ze na ni pusobit prilis kratce a nema potrebne zkusenosti. Mluvim o velkych mezinarodnich firmach. Konkretni zkusenosti mam z nekolika bank a pojistoven.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Já bych to negeneralizovat. I v rámci malé i velké firmy můžete mít 2 oddělení, které mají úplně diametrální přístup. Je to dáno opravdu velkým množštvím faktorů. Některé jsou o penězích, některé o lidech. Většinou to spolu úzce koresponduje. Stačí, aby jeden člověk ve firmě tlačil na nějaké oddělení tolik, že nebudou stíhat práci. Nebo se může jedna o projekt, na který docházejí peníze a je potřeba to prostě "zkusit". Může to být špatná komunikace a tak i chybný odhad a špatné plánování už od začátku. A také tisíc dalších problémů. Navíc ne vždy za to může jeden člověk.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Ano, mate pravdu. Umyslne jsem se dopustil stejneho generalizovani jakeho se dopoustil i kolega, na ktereho reaguji. Jiz jsem psal vyse, ze je chybne u vsech predpokladat neschopnost. Niceho realneho se tak nedoberu. SA ma zajiste sve duvody pro spusteni a ty budou logicky ryze obchodni. Proto jsem prirovnaval stav k bonuswebu (idnes).

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Diskuse: Worst practices – nový Student Agency rezervační systém

zajimalo by me, jak casto se autor setkava s firmami kde o vzhledu, funkcionalite a terminu nasazeni rozhoduji programatori, protoze presne jak rika, jde pouze o zmenu vzhledu a prezentacni casti, nikoliv funkcionality

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

Upřímně, pokud se projektový manager rozhodne, že se web prostě vypustí a je mu jedno, že není dodělaný, tak je to jeho problém a něco pravděpodobně udělal špatně.

To, že píšu o "programátorech" je spíš dojem, kterým to na mě působí, tak mě prosím nechytejte za slovíčka.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Diskuse: Worst practices – nový Student Agency rezervační systém

Angličtina pod vlajkou EU - wtf?

A co mě štvalo i v předchozí verzi

Login - zajímalo by mně, kdo vymyslel, že pro přihlášení je potřeba si pamatovat kód. To by to opravdu nešlo podle e-mailu nebo alespoň normálního psaného loginu?

Stránka loginu je /Login.1, když se nepřihlásíte na první pokus, tak se změní na /Login.1.2 nebo klidně /Login.2 . Což třeba v IE znamená, že se nenabídne automatické doplnění formuláře, což je v kombinaci s nutností zadat debilní kód opravdu super. Naštěstí systém nijak neprudí, když si to změníte zpět na /Login.1

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: Worst practices – nový Student Agency rezervační systém

článek mě potěšil, protože jsem měl zcela stejné dojmy a autorům nešlo ani napsat - sekce připomínky nefungovala. Pokud jsem naklikal kombinaci, s kterou nepočítali, "systém" se totálně sekl a nešlo dál nic dělat - také jsem nechápal...

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Diskuse: Worst practices – nový Student Agency rezervační systém

viz napr http://www.w3schools.com/browsers/browse...

to ze to v nem nejde neni az takova skoda:

jinak firefox je ke stazeni na http://firefox.mozilla.cz/

a chrome http://www.google.com/chrome/

zkuste jeden z techto prohlizecu - jsou fayn :-)

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

Mám nainstalované všechny a IE používám z několika důvodů, které ale nemusí být pro většinu směrodatné.

Ať z jakéhokoliv důvodu, IE používá 1/5 uživatelů a to není málo. A proto je zbytečné odstřižení těchto uživatelů nepříjemné.

Vemte si někoho, kdo počítačům nerozumí a najednou nejde rezervovat jízdenka. Bez možnosti využít systém, který fungoval, bez upozornění, že se něco takového chystá. Navíc je to chyba, kterou prostě zatím neodstranili. A nic je z pohledu zákazníka do nasazení nového systému netlačilo.

Takže se na mě nezlobte, ale říct, že to používá jen 20%, není důvod k tomu se na to vykašlat.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:
Heslo:

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback