Články o vývoji v XNA a pro Windows Phone 7 (aktualizováno)

Tomáš Slavíček       02.05.2011       C#, Visual Studio, Grafika       11035 zobrazení

Spolu se Štěpánem Pazderkou jsme připravili nový seriál o vývoji her v XNA. Obtížností by měl být vhodný i pro začínající programátory. V prvních dílech popisujeme obecný úvod do programování, 3D grafiky a navrhování her, potom si společně vytváříme dvě jednoduché hry. Seriál o něco více popisuje základy, než ten Tomášův zde na vbnetu. Programujeme v jazyce C#, přiložené kousky kódu se od VB.NETu ale liší jen syntaxí.

Články pravidelně vycházely na portálu czechgamer.com. Přeji příjemné počtení :)

  1. Úvod, co je program a co .NET (Štěpán Pazderka)
  2. Game design, aneb jak se navrhují hry (Tomáš Slavíček)
  3. První projekt a herní smyčka (Štěpán Pazderka)
  4. Objektové programování, orientace v XNA (Štěpán Pazderka)
  5. Základní principy 3D grafiky (Tomáš Slavíček)
  6. 3D hra 1/4: Založení a nastavení projektu (Tomáš Slavíček)
  7. 3D hra 2/4: Vykreslení modelu a plošinek (Tomáš Slavíček)
  8. 3D hra 3/4: Textury, skybox, pohyb modelu (Tomáš Slavíček)
  9. 3D hra 4/4: Písmo, sbírání objektů, padání z plošinek, spouštění nové hry (Tomáš Slavíček)
  10. 2D hra s raketkou 1/5: Vytvoření vlastní třídy (Štěpán Pazderka, Tomáš Slavíček)
  11. 2D hra s raketkou 2/5: Střílení nábojů (Štěpán Pazderka)
  12. 2D hra s raketkou 3/5: Kolize s náboji (Štěpán Pazderka)
  13. 2D hra s raketkou 4/5: Kolize s asteroidy, vykreslování životů a skóre (Štěpán Pazderka)
  14. 2D hra s raketkou 5/5: Konec hry a spouštění nové (Štěpán Pazderka)

Pro zájemce také připomínám můj článek o vývoji pro Windows Phone 7, který jsem psal pro server SmartMania.cz:

Případně také článek, na kterém jsem se podílel zjišťováním a hrubým sepsáním informací:

A článek zde na blogu o poloprůhlednosti v XNA:

Na Živě.cz mi vyšel dvojčlánek o Windows Phone 7 a doporučených optimalizacích v XNA na WP7:

Měl jsem přednášku o programování her pro Windows Phone 7, můžete se podívat na prezentaci:

A na krátké video z konference App Parade #2, kde jsem prezentoval můj 3D engine:

Také už jsem dokončil 10ti dílný seriál – výuková videa o programování her v XNA:

 

hodnocení článku

0       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Nový příspěvek

 

Diskuse: Nové články o vývoji v XNA pro začátečníky a o Windows Phone 7

Má cenu psát články o vývoji na platformu, která je předem odsouzená k záhubě (Windows Phone)?

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 3 odpovědětodpovědět

Zda jsou Windows Phone odsouzené k záhubě je věc názoru (podle mne nejsou), ale pomocí XNA lze vyvíjet hry i pro PC a XBOX a to mrtvé platformy rozhodně nejsou.

nahlásit spamnahlásit spam 0 / 2 odpovědětodpovědět

XNA se používá tak maximálně na amatérské hříčky, žádné skutečné hry ať už pro PC nebo XBOX 360 v tom nikdo nedělá. No a Windows Phone ani nemá cenu komentovat, do roka nikdo ani nebude vědět, že něco takového existovalo.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 3 odpovědětodpovědět

Ano, XNA se používá pro tzv. Indie Games (http://marketplace.xbox.com/en-US/Games/.... Je to podle mne dobré na proniknutí do vývoje her a těžko někdo doma "na koleni" vytvoří plnohodnotnou hru pro XBOX nebo alespoň XBOX Live Arcade. Vytvořit Indie Game je pro začátek mnohem reálnější cíl. Indie Game nejsou zdarma, normálně se prodávají přes Marketplace, ikdyž za menší ceny.

nahlásit spamnahlásit spam -2 / 2 odpovědětodpovědět

Vždyť říkám to samé. Je to jen na plácání amatérských nesmyslů. Na Xbox Marketplace je zpoplatněné kde co, takže to že se ty hry prodávají vůbec není argument. Pochybuji i že to může sloužit jako nástroj pro proniknutí do vývoje her, protože skutečné hry se vyvíjí jinak a hlavně ne na platformě .NET.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 3 odpovědětodpovědět

Je síce pravda, že väčšina hier sa robí v C++, ale je to oveľa zložitejšie.V XNA je možné naprogramovať celkom slušné hry.Len to všetci osočujú, ako Vy, lebo je to pod .net -om a je to "pomalé" a nič sa v tom nevyvíja... Je to celkom dobrá technológia pre niektorých ľudí.Aj keď nie všetko v tom spravíte, pre začiatky je to dobré.

nahlásit spamnahlásit spam 2 / 4 odpovědětodpovědět

Tak to bych rád věděl, co to jsou podle Vás skutečné hry. :) Určitě bych nepodceňoval indie hry. Například taková Magicka je napsaná pod XNA a jde o skvělou hru. Nebo Minecraft, také indie hra (psaná v Jave), která si získala takovou fanouškovskou základnu, jakou si nezískaly ani leckteré ty, jak říkáte "skutečné hry". U vývoje dobrých her (neříkám se skvělou grafikou) nejde zase tak moc o technologii. Samozřejmě XNA má svoje omezení, ale že by to bylo "jen na plácání amaterských nesmyslů", je úplně scestná myšlenka.

nahlásit spamnahlásit spam 4 / 6 odpovědětodpovědět

Ano. Skutečné hry se vyvíjí na platformě Flash (facebookové hry-desítky milionů uživatelů) :-)

nahlásit spamnahlásit spam 0 / 2 odpovědětodpovědět

Najprv urobte The Sims 3,Spore,WoW,Counter-Strike alebo niečo iné vo Flash a potom môžete tvrdiť takýto nezmysel. Vo Flash sa robia drobné hry a nie niečo seriózne.

XNA je na tom už lepšie, čo-to v tom urobíte.

Najlepšie je na tom C++.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

Tady asi někomu chybí smysl pro nadsázku a humor. Ale dobře, když už jste začal...

Říkám snad, že se ve Flashi dělaji velké hry?

A jak jste přišel na to, že drobné hry nejsou seriózní?

Vážně by mě zajímala definice "seriózní skutečné" hry.

Podle mě seriózní a skutečná je každá hra která má (nejen komerční) úspěch. A facebookové hry mají velký úspěch (i komerční). To, že jsou to malé hříčky nemění nic na jejich "skutečnosti".

Takovéto malé projekty dokáží zaujmout mnohdy víc než nabubřelé projekty zabírající GB místa.

nahlásit spamnahlásit spam 0 / 2 odpovědětodpovědět

Diskuse: Nové články o vývoji v XNA pro začátečníky a o Windows Phone 7

Čistě náhodou jsem na váš web narazil už před tím než jste to sem napsal. Po tvorbě jedné 2D hry jsem se pustil do 3D tak doufám, že vaše články mi pomohou, protože zatím mi jde 3D kvůli rozdílům Xna 3.1 a 4.0 celkem ztuha. Tak se těším až se bude v nových dílech něco konečné programovat a jsem rád, že vidím koneně nějaký tutorial na Xna ČESKY :)

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 3 odpovědětodpovědět

Diskuse: Nové články o vývoji v XNA pro začátečníky a o Windows Phone 7

...z Českej ani zo Slovenskej republiky sa XNA hry nedajú predávať kôli fašistickej politike Microsoftu...

nahlásit spamnahlásit spam 4 / 6 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:
Heslo:

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback