Úvod, příprava na psaní aplikací v C++

1. díl - Úvod, příprava na psaní aplikací v C++

Petr Sklenička       8. 6. 2010       C++/C       11957 zobrazení

V tomto úvodním díle si řekneme pár teoretických základů a ukážeme si, co je nutné udělat, abychom mohli napsat nějakou aplikaci v jazyce C++.

Komu je tento seriál určen?

V tomto seriálu začneme od úplných základů, čili pokud nemáte s programováním ještě žádné zkušenosti a vybrali jste si jazyk C++, doufám, že Vám tento seriál pomůže a něco Vás naučí. Tím samozřejmě není řečeno, že méně zkušený programátor si nemůže tento seriál přečíst – v pozdějších dílech bych se rád dostal k některým pokročilejším věcem.

Co je programování a jak to všechno začalo?

Odpověď na tuto otázku naleznete zde. Jedná se o pěkný odstavec, který napsal pan Herceg, tudíž mi přijde zbytečné psát zde něco podobného.

Není rozumnější začít nejprve s jazykem C?

Jazyk C++ je jakási “nadstavba” jazyka C. Proto se nabízí i otázka, jestli není lepší naučit se nejdříve programovat v jazyce C, poté přejít na C++. Vzhledem k tomu, že v tomto seriálu začneme od základů, není nutné se C učit. Pokud již jazyk C umíte, některé věci Vám budou patrně známé, ale až se dostaneme k objektově orientovanému programování, budou to pro Vás věci nové.

Vývojové prostředí

Abyste mohli začít psát programy v jazyce C++, musíte si opatřit nějaké vývojové prostředí. Pokud nevíte, co se rozumí pod pojmem vývojové prostředí, doporučuji si to přečíst zde. Já v současné době používám Microsoft Visual Studio 2008 Professional, se kterým jsem zatím spokojen i přesto, že již existuje verze 2010. Jsou k dispozici i jiná vývojová prostředí, například Dev-C++. Volba je čistě na Vás, ale k Dev-C++ bych se rozhodně nepřikláněl. Doporučuji nějakou verzi Visual Studia – některé verze lze bezplatně stáhnout ze stránek Microsoftu.

Jak to celé funguje

První krok k tomu, abyste vytvořili nový program, je zápis daných příkazů do zdrojového souboru. Všechny tyto příkazy nazýváme zdrojový kód. Pokud máte napsán zdrojový kód, nejedná se ještě o program, neboť zdrojový kód není možné spustit. Je ale možné jej zkompilovat, neboli převést na program. O tuto činnost se stará kompilátor, nebo též překladač. Výsledkem kompilace je objektový soubor, většinou s koncovkou .obj. Ani toto však není spustitelný program – ještě musí “zaúřadovat” tzv. linker, jinak řečeno sestavovací program. Šlo by napsat mnohem delší odstavec, nechci ale začátečníky odradit nějakými dalšími speciálními termíny (tato problematika bude podrobněji popsána v některém pozdějším dílu).

Založení nového projektu

Nyní se podíváme na to, jak založit náš první projekt, abychom mohli napsat nějakou aplikaci v C++. Postup bude popsán ve vývojovém prostředí Visual Studio 2008 Professional, v jiných verzích Visual Studia bude postup podobný. Pokud Visual Studio nepoužíváte, budete muset založit projekt sami.

Nejprve tedy spustíme Visual Studio a zvolíme File – New – Project. Objeví se nám toto okno:

Založení nového projektu I

Zde je nutné v levém panelu vybrat Visual C++ a poté zvolit Win32 Console Application. Do nabídky Name napíšete název nového projektu, v tomto případě můžete zvolit třeba název “Pokus”. Položku Create directory for solution nechte zaškrtnutou. Poté klepněte na OK. Objeví se Vám další okno, kde klepněte na Next. Následuje toto okno:

Založení nového projeku II

Zde ponechte Console application, zaškrtněte Empty project a klikněte na Finish. V tuto chvíli byste v levém panelu měli vidět název Vašeho nového projektu a pod ním adresáře Header Files, Resource Files a Source Files. Pravým tlačítkem myši klepněte na Source Files a zvolte Add – New Item. V okně, které se zobrazí, vyberte C++ File (.cpp), zadejte název (třeba Main.cpp) a klikněte na tlačítko Add.

Teď byste před sebou měli mít otevřený soubor Main.cpp (popř. .cpp soubor s jiným názvem). Celé by to mělo vypadat přibližně takto:

Úspěšně založený projekt

Pokud jste úspěšně založili projekt, jste připraveni napsat program v C++. Jestli jste doufali, že si první program napíšeme již v tomto díle, asi jsem Vás trochu zklamal. Tento díl byl víceméně teoretický, takže pro začátečníka možná i trochu nudný. Snažil jsem se teorii “osekat” na nezbytné minimum, v některém z pozdějším dílů se na to podíváme důkladněji. Nechtěl jsem Vás hned odradit dlouhými odstavci plnými teorie.

V příštím díle, který bude obsáhlejší, si tedy napíšeme jednoduchý program, vysvětlíme si jeho kód, povíme si něco o komentářích (jak se zapisují a k čemu jsou dobré) a zmíníme se o formátování kódu.

 

hodnocení článku

1 bodů / 3 hlasů       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Všechny díly tohoto seriálu

13. Virtuální metody 1. 2. 2012
12. Dědičnost 24. 7. 2011
11. Konstruktory, destruktory a hrátky s objekty 28. 5. 2011
10. Úvod do objektově orientovaného programování 10. 3. 2011
9. Ukazatele a odkazy, vyhledávání půlením intervalu 26. 1. 2011
8. Funkce 18. 12. 2010
7. Cykly, neboli smyčky - pokračování 19. 11. 2010
6. Cykly, neboli smyčky 26. 10. 2010
5. Pole 13. 7. 2010
4. Relační operátory a podmínky, příkaz switch 29. 6. 2010
3. Proměnné a konstanty 22. 6. 2010
2. První program 15. 6. 2010
1. Úvod, příprava na psaní aplikací v C++ 8. 6. 2010

 

Mohlo by vás také zajímat

C++/CLI a interoperabilita managed a unmanaged kódu - díl 1.: Úvod do jazyka a základní konstrukce

V tomto článku je popsána nadstavba C++ pro práci s .NET prostředím zvaná C++/CLI umožňující vytvářed mixed assembly obsahující jak managed tak unmanaged kód. V prvním díle je popsána myšlenka jazyka a základní syntaktické konstrukty (základní typy, podmínky, cykly, pole, namespace a část tříd a objektů). U čtenáře je předpokládána znalost .NET frameworku a nativního programování nejlépe v C++ (alespoň syntaxi a základy).

C++/CLI a interoperabilita managed a unmanaged kódu - díl 2.: Složitější konstrukty, low-level přístup a generické programování

V tomto článku je popsána nadstavba C++ pro práci s .NET prostředím zvaná C++/CLI umožňující vytvářed mixed assembly obsahující jak managed tak unmanaged kód. V tomto díle jsou popsány pokročilejší partie jazyka týkající se hlavně objektů, low-level přístupu k managed objektům a generického programování.

Virtuální souborový systém

Článek pojednává o způsobu návrhu virtuálního souborového systému. Před čtením Vám doporučuji stáhnout si a přečíst zadání, abyste věděli o co vlastně jde. Ke stažení jsou i zdrojové kódy v jazyce C++. Aplikace asi nemá žádné velké využití, nicméně přišlo mi to jako zajímavý problém - jednalo se o semestrální projekt.

 

 

Nový příspěvek

 

Diskuse: C++ krok za krokem

Začátek by jsme měli za sebou, takže s očekáváním čekáme na další pokračování. Možná pro začátek, bylo by dobré napsat článek pro začínající, aby si mohly vybrat mezi VB a C++. Články o VB programování vznikaly přes jeden a půl roku.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Předpokládám, že další díl bude někdy v úterý, možná i dříve. Tím článkem jste myslel nějaké sepsání kladů a záporů programování ve VB a C++, čili nějaké porovnání těchto jazyků?

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Trochu starší a ne úplně objektivní text, ale snad aspoň trochu pomůže. http://www.vbnet.cz/faq.aspx

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:  
Heslo:  

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback