OT: Státní maturita z matematiky

Tomáš Herceg       8. 5. 2012       Offtopic       6136 zobrazení

Dnes jsem se díval na vzorové úlohy státní maturity z matematiky (článek na iDnes) a nepřišly mi tak složité, jak se v článku píše. A to si už nepamatuju vzorečky ze střední, maturanti by je umět měli. Je to ale rozhodně daleko těžší, než jsme měli my, ale tak strašné mi to nepřijde. Největší problém je podle mě v tom, že nad těmi úlohami se musí často přemýšlet, nestačí jen vytáhnout z rukávu vzoreček a dosadit do něj.

Moje “nestátní” maturita vypadala tak, že jsem si z klobouku vytáhnul úlohu, měl jsem 15 minut na přípravu, a pak jsem ji tam před tabulí měl předvést. Jelikož jsem byl hlava děravá a nepamatoval jsem si vzorec pro vztahy mezi kořeny kvadratické rovnice (nebo vlastně pamatoval, ale nebyl jsem si jistý nějakým znaménkem či co), tak jsem jim tam ten vzorec před tabulí odvodil a na samotnou úlohu už čas nezbyl, tak jsem jen zodpověděl, jak by se s tím vzorcem ta úloha řešila a i když jsem ji nestihnul, dostal jsem jedničku a šel jsem domů – uměl jsem si poradit.

Z tohoto pohledu chápu dnešní studenty, kteří se vztekají, že to mají těžší, než my. Mají. Ale je to dobře – zrovna matematika poslední dobou na školách dostává na frak, neumět ji je spíš populární. Zatímco my, co jsme nevěděli, co napsal Kafka, Oldřich Prefát z Vlkanova nebo jiný z těch bláznů, jsme byli barbaři a vizigóti. A přitom matematika je podle mě pro život jedna z nejdůležitějších schopností – nejde o to umět vyřešit kvadratickou rovnici nebo si pamatovat vzorce pro integrály. Jde o to, aby se člověk naučil přemýšlet. A to je něco, co nám tady moc chybí.

Ty úlohy podle mě velmi dobře ověří, že student ovládá středoškolskou matematiku. A že je na ně málo času a studenti jsou ve stresu? Je to maturita, tak je jasné, že jsou ve stresu, ať se tam děje cokoliv. Je to dobrá průprava do budoucího zaměstnání – ať bude jakékoliv, kdo si myslí, že tam občas stres a časový pres nebude, je velmi naivní. Ty nejdůležitější věci a rozhodnutí se obvykle ve stresu dělají.

 

hodnocení článku

1 bodů / 1 hlasů       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Nový příspěvek

 

Diskuse: OT: Státní maturita z matematiky

Nic proti matematice a chápu, že na programátorském fóru je matematika ceněná.

Jaký však je rozdíl mezi tím "co napsal Kafka, Oldřich Prefát z Vlkanova" a pamatování si vzorců? Ke cvičení paměti a logiky je matematika jistě dobrá, ale nehodí se všem a možností cvičení mozku je víc.

Řešení testů je dle mého jednodušší, než řešení celého příkladu. Ale přesto je dnešní zadání nesrovnatelně náročnější. Vytažením čísla od 1 do 25 z pytlíku byla vybrána otázka, která byla sice tajná, ale přesně odpovídala "tématickému zadání", které znali všichni a často dokonce i se shodnými čísly. Dostalo se to i do filmu: "Jéé 13! Tu já nechci!", nebo nějak podobně. Po zkoušce bylo možné slyšet hovory jako: "Katastrofa! Vytáhla jsem 20 a naučila jsem se jen do patnáctky". A také se během let zamíchala jen čísla a existovaly i kompletní taháky...

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Zrovna u matematiky jsme na každou otázku měli náhodný příklad, který se sice týkal toho okruhu. Je pravda, že tady nestačí podívat se na prvních 5 okruhů a mít štěstí v losování, a to je správně - je to daleko objektivnější.

Samozřejmě že matematika není o pamatování si vzorců, já si jich moc nepamatuju a odvozuju je, když jsou potřeba, ale pokud si je pamatujete, tak vám to značně urychlí práci. Maturanti si je pamatují, protože na středních na odvozování není čas a dost učitelů to ani nevysvětluje.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: OT: Státní maturita z matematiky

Já samozřejmě souhlasím, přijde mi, že celé české školství je o "nauč se něco nazpaměť" jinak letíš, tvoje logické úvahy mě nezajímají... Leč problém podle mě je v tom, že studenti i školy přeci musí vědět na jakou zkoušku se připravují a musí to vědět dostatečně dopředu. Navíc takto chybí možnost "porovnání" současných a loňských studentů, když oba měli evidentně jiný test.

Takže jak říkám, směr dobrý, forma špatná.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Nemusí vědět, na jakou zkoušku se připravují - mají znát obor znalostí, který je k vyřešení potřeba. Na VŠ se s taky nimi nikdo bavit nebude - často nevíte, kdo z vyučujících na zkoušce bude, neznáte typy otázek, které tam budou, nevíte pořádně, na co se máte připravovat atd.

Aby test byl každý rok stejný, jen byla v otázkách byla jiná čísla, je pěkná blbost - to by pak vyplnila i cvičená opice - stačilo by si zapamatovat postupy.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Nevím jakou jste dělal variantu,zda lehčí nebo tu těžší.Já jsem zkoušel tu těžší,sice musím souhlasit s tím,že je postavená lépe,tzn.zaměřena více na logiku a používání mozku obecně,nicméně je dán naprosto šibeniční čas = 2 hod.Což není dle mého stresující,ale ubíjející - osobně jsem test udělal téměř celý(až na pár spíše numerických chyb) skoro za 2,5 hod.podotýkám,že mám VŠ vzdělání matematického zaměření.Pokud se tedy vcítím do kůže nějakého středoškoláka z průměrnější průmyslovky nebo o řád "horší" školy,kde výuka matematiky určitě není na vysoké úrovni,tak se nedivím,že mají osypky,noční můry a "bouří" se proti konceptu st.maturity!

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Bavím se o té těžší - já jsem ji zkoušel a dal jsem ji za hodinu a tři čtvrtě. Musíte navíc brát v úvahu, že maturanti se na to připravovali a pamatují si vzorečky, já jsem je lovil v paměti hezky dlouho a lecos jsem musel vymyslet.

Podle mě to jedničkář středoškolák zvládne a časově mu to vyjde přesně. Je fakt, že půl hodiny navíc by neuškodilo, ale podle mě se studenti bouří, protože čekali úlohy z loňska s jinými čísly.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Tak je jasné,že studenti čekali nebo doufali,že bude ta "lehčí" loňská varianta - jsem i kvůli nim rád,že není.Nicméně stále bych se přikláněl k prodloužení času.Nemyslím si,že více času na test by snížil studentovi znalosti,respektive pohled na ně.Navíc mi přišlo i dost nelogické a možná trochu zákeřné,že těžší otázky jsou spíše na začátku testu a postupně se náročnost snižuje.. ne že by to něčemu vadilo,ale znám jak kdo postupuje..od 1. k poslední příkladu a pokud se pak zasekne na prvním,tak ztrácí hodně drahocenný čas.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: OT: Státní maturita z matematiky

Máš recht. U nás byla matika i písemně a myslím, že nám ta 4 hodinová písemka s různou kombinací příkladů dala víc, než kdoví co jinýho a těžil jsem z ní ještě dlouho potom.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:  
Heslo:  

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback